پرسش های متداول واحد بهداشت محیط


    1- برای ثبت شکایات بهداشتی باید به کجا مراجعه کنیم؟

    جواب: برای ثبت شکایات بهداشتی بایستی با سامانه ارتباطات مردمی 190 تماس و نسبت به ثبت شکایت اقدام کرد


    2- آیا استفاده از رنگهای صنعتی در تهیه و تولید مواد غذایی مجاز می باشد؟

    جواب: خیر، استفاده از رنگهای صنعتی در تهیه مواد غذایی ممنوع بوده و تنها استفاده از رنگهای گیاهی دارای مشخصات مجاز می باشد.


    3- در خرید مواد غذایی بایستی به چه نکاتی توجه کنیم؟

    جواب: در خرید محصولات غذایی بایستی به مشخصات ماده 11 شامل تاریخ تولید، تاریخ انقضاء و پروانه ساخت محصول توجه کرد.


    4- آیا اخذ گواهینامه بهداشت عمومی برای متصدیان تهیه و توزیع مواد غذایی الزامی است؟

    جواب: بله، طبق ماده 1 آیین نامه ماده 13 مقررات بهداشتی، کلیه متصدیان موظف به گذراندن دوره و اخذ گواهینامه مربوطه از طریق شرکت های مجاز آموزش اصناف گردیده اند.


     

    5-نحوه دریافت کارت بهداشت:

     1-مراجعه به دفتر پیشخوان دولت با در دست داشتن کارت ملی و یک قطعه عکس
    2- مراجعه به پزشک و انجام معاینات بالینی توسط پزشک و معرفی به آزمایشگاه جهت انجام آزمایشات مربوطه،
    4-مراجعه فرد به دفتر پیشخوان پس از دریافت پیامک جهت اقدامات


    6- مدت اعتبار کارت بهداشت چند ماه میباشد؟

    جواب:مدت اعتبار کارت بهداشت با توجه به حساسیت امکنه مورد نظر تعیین میگردد و اماکنی که به طور مستقیم با پخت و پز در ارتباط میباشند هر 6ماه یکبار و اماکنی که به طور مستقیم با مواد غذایی در ارتباط نیستند هر 12ماه موظف به تمدید کارت بهداشت خود میباشند. در جدول زیر نمونه ای از اماکن حساس و غیر حساس ذکر گردیده:


    ردیف

    نوع امکنه

    حساس

    غیر حساس

    مدت اعتبار کارت بهداشت

    (ماه)

    1

    نانوایی

    *

     

    6

    2

    رستوران

    *

     

    6

    3

    کبابی

    *

     

    6

    4

    قنادی

    *

     

    6

    5

    آشپزخانه ها

    *

     

    6

    6

    فست فود

    *

     

    6

    7

    خواروبار فروشی

     

    *

    12

    8

    آرایشگاه ها

     

    *

    12

    9

    گوشت فروشی

     

    *

    12

    10

    میوه فروشی

     

    *

    12


    7- آیا کلیه اماکن نیاز به گذراندن دوره بهداشت عمومی دارند؟

    جواب: بله کلیه اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی و آرایشی و بهداشتی موظف به گذراندن دوره آموزش بهداشت عمومی و دریافت گواهی بهداشت میباشند.


    8- جهت فک پلمپ امکنه ها چه اقداماتی باید انجام شود؟

    جواب: لازم به ذکر است بعد از پلمپ امکنه ای به دلیل نواقصات بهداشتی امکنه مورد نظر حداقل یک هفته پلپ باقی میماند و بعد از گذشت یک هفته متصدی به مرکز بهداشت ( واحد بهداشت محیط) مراجعه کرده و با دادن تعهد از کارشناس بهداشت درخواست فک پلمپ مینماید و با توجه نواقصات موجود کارشناس بهداشت اجازه فک پلمپ را صادر کره مشروط بر اینکه تا رفع نواقصات، امکنه موجود فعالیت نداشته باشد و پس از رفع تواقصات با در خواست متصدی کارشناس بهداشت محل از امکنه بازدید کرده و در صورت رفع شدن نواقصات اجازه فعالیت داده میشود .


     تذکر: هرگونه فک پلمپ و فعالیت ، بدون دستور بازرس در مدت زمان پلمپ، جرم محسوب شده و پیگرد قانونی خواهد داشت.


     


    6.1.8.0
    گروه دورانV6.1.8.0